Dewar Tora - Wajesjew 5772 A Yosef was to-ee basade toen hij op zoek was naar zijn broers Chasam sofer: to-ee heeft drie woorden תעה ת ע ה
Yosef was net weg van het veilige huis van zijn vader. Nu dwaalde hij want hij was hier op zoek naar zijn eigen opdracht in het leven. Dat is wat hij zegt et achai anochi mewakesj. Achai kenne we ook van icha et hakera אחה־את־הקרע het dichten van een scheur. Wat was zijn doel hier? Om te komen tot een chibboer tussen hemzelf en zijn eigen nieuwe persoonlijke taak. Wat zegt hij tegen degeen die hij dan ontmoet : Et achai anochi mewakesh. We zien hier staan: Achai anochi: het gaat om het zich verenigen met de echte ik die ik ben (sefer bisjwili niwra haolam)
De Netsiw vraagt hoe kon Yacov zijn zoon zomaar wegsturen het gevaar tegemoet? Hij zegt: Yacov dacht hem als grote baal chesed overkomt niets. Hier echter gaat hij leren behalve dat het niet genoeg is om alleen een baal chesed te zijn, behalve dat moet hij ook moser nefesj kunnen zijn. Een echte baal chesed geeft zich niet zomaar, hij kent daarvan de plaats en de tijd. Het vervolg leert hem waar zijn echte nisajon ligt. Dat is in de vorm van esjet Potifar, de vrouw van Potifar. Deze vrouw probeerde hem zijn kedoesja te ontnemen. Hij wist de vereliding te weerstaan. Daarmee heeft hij een sjemira geschapen ledoree dorot tot in lengte van dagen.
Want Yacov kende de ziel van Yosef en begreep en voelde dat hij op aarde was gekomen voor een bijzondere nisajon, een bijzondere beproeving. Dit ligt allemaal besloten in het תעה van hierboven. Ook ons galut is aande ene kant een periode van dwalen, maar het is tegelijkertijd een zoektocht naar vervulling en naar een taak. De chasam sofer leert ons dus dit moment van תעה bij Yosef op ons zelf te betrekken Dit moment waar we nu zijn mag geen moment zijn van dwaling het moet een moment zijn van icha et hakera. Hoe werkt dat?
ח וּמִי גּוֹי גָּדוֹל, אֲשֶׁר-לוֹ חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים צַדִּיקִם, כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם. Wij zijn een jaar bezig geweest met het eerste deel van deze pasoek. Nu moeten we het tweede deel van de pasoek op onszelf betrekken כְּכֹל הַתּוֹרָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם. De hele tora is vol met misjpatim tsadikim. De hele tora klopt, de hele tora helpt ons op die weg van צדק Laten we daarvoor gaan. Laten we de hele tora begrijpelijk maken voor iedere jid.
Wat leren we van dit machloket? De menora is het licht vande tora de mezoeza staat voor de kabalat ol malchoet sjamajim maar daarnaast ook voor kabalat ol mitswot. In de sjoresj inde bron komt alles bijelkaar en tora en de mitswot maasijot, daarom zegt een mening dat je het op dezelfde plaats zet. De tachlis is echter om ons daarmee volledig mee te omringen. Daarom zetten wij het lemaase uitelkaar rechts de mezoeza en en links de menora. |
||||||
Wilt u Tora World Holland steunen? Klik dan HIER. | ||||||