|
|||||
Sjabat HaGadol 5770 – CIZ Sjoel Deze week kwam het bericht van de herinrichting van Westerbork Na WO2 1 Wegduwen Dit komt overeen met de 4 zonen in de hagada Rasja Wij moeten beseffen dat die vier zonen in ons allemaal voorkomen ook wij zijn soms de ene zoon soms de andere. De idee van de chacham is behalve willen weten ook nabijheid, een relatie met iets opbouwen. De seideravond is daarop gebouwd, het is een moment van vraag en antwoord. Een moment van nabijheid door vragen en het daarop volgende antwoord. Dat vinden we ook terug in hallel. 114:5 What is the matter with you , O thou sea, that thou fleest? thou Jordan, that thou turnest backward? 114:6 You mountains, that you skip like rams; you hills, like young sheep? Het is alsof het Drentse landschap weer overnieuw gaat praten over wat daar eens was. Pesach verbindt. Pesach maakt nog een verbinding Op pesach dopen we nl de maror in in charoset. De charoset stelt de leem voor van de slavernij in Egypte. Maar je maakt de charoset van vruchten etc. die iets van het joodse volk voorstellen. Is dat geen tegenspraak? Nee juist uit de leem, uit het samenvoegen van de stenen tot al die gebouwen is het joodse volk vortgekomen. Dat verhaal van de wederopbouw is ook te vinden in het verhaal van Moishele verteld door S. Carlebach Deze jongen vraagt op pesach 1943 aan zijn vader in het getto van Warsaw na de ma nisjtana. Vader zal ik er zijn over een jaar, vader zul jij er zijn. Waarop de vader antwoordt, Dat weet ik niet, wel weet ik dat er ergens een Moishele zal zijn die die vraag aan zijn vader zal stellen.
|
|||||