Dvar Tora
(Maart 2010)
Het lernen van de tora is behalve het zich open stellen voor de logische wijsheid die hashem heeft neergezet in de tora ook de absolute bevestiging van de spirtuele vervolmaking die het joodse volk en hashem aan elkaar geven door de tora.
De beleving van de logische wijsheid van de tora (in de mishna, gemara en halacha) is dus de grootste getuigenis van spirituele verbondenheid tussen het joodse volk en hashem die denkbaar is.
Chapter 31
18. When He had finished speaking with him on Mount Sinai , He gave Moses the two tablets of the testimony, stone tablets, written with the finger of God. |
|
יח . וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱ־לֹהִים |
|
|
|
speaking with him: [The word “with”] teaches [us] that Moses would hear [the laws] from God and then they would both repeat the halachah together. -[from Exod. Rabbah 41:5]
|
|
לדבר אתו: מלמד שהיה משה שומע מפי הגבורה וחוזרין ושונין את ההלכה שניהם יחד: |
De maharal van Praag legt de betekenis uit van wat er hier staat.
“and then they would both repeat the halachah together”
Als de tora alleen een serie leefregels was geweest zonder reden en uitleg dan was er niets te herhalen dan was het gewoon het willekeurig opleggen van een serie ge- en verboden
Hier is het anders. De tora die Moshe ontving was uit te leggen te begrijpen en te beredeneren; dat maakte het mogelijk om er samen over te lernen
En voegt de maharal hier nog aan toe:
We zien hier uit dat de tora iets is tussen gd en het joodse volk. De tora brengt hashems woord naar de aarde en geeft het joodse volk spiritualiteit. Deze wederkerigheid is een andere drijfveer geweest in het samen lernen. Dit lernen bevestigde de samenhang die er was gecreëerd tussen gd en de mens.
|