Parsja Emor 5770

וּבְקֻצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְכַלֶּה פְּאַת שָׂדְךָ בְּקֻצְרֶך
וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְלַקֵּט לֶעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזֹב אֹתָם אֲנִי ־ה אֱלֹקֵיכֶם:

Perek 23 pasoek 22
Rasji merkt hier het volgende op waarom staat hier deze mitswa tussen enerzijds Pesach en Sjawoeot en anderzijds Rosj HaSjana en Jom Kippoer. (Dit is de correcte lezing zie sifra)

Om ons te leren dat iemand die de gaven geeft aan de armen is als iemand die het Bet HaMikdasj heeft opgebouwd en er offers heeft gebracht.

Wat is er met Soekot, waarom noemt Rasji Soekot niet?

Het antwoord is, er zijn twee processen
Er is een proces van binjan, bouwen en een ander proces van vanzelf groeien,

Soekot staat apart van de andere jamim towim omdat Soekot a.h.w. vanzelf groeit en bloeit. Iemand die het hele jaar investeert in zijn jodendom die ziet zijn Soekot vanzelf groeien.

Soekot staat dus apart daarom noemt Rasji Soekot niet in het rijtje wat gaat over het bouwen van de Bet HaMikdasj
Laten we hopen dat ons jodendom zo diep zit dat het vanzelf groeit.

 

     
 
Wilt u Tora World Holland steunen? Klik dan HIER.