Poerim 5771

Mordechai zegt tegen Ester:

יג    וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי, לְהָשִׁיב אֶל-אֶסְתֵּר:  אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ, לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים.

Denk niet dat je het gevaar zult ontlopen doordat je bent in het paleis van de koning.

Hierop vraagt rav Hutner het volgende.

Is het logisch dat Mordechai Ester hiervan zou verdenken. Het gaat hier om de vrouw die haar kedoesja (heiligheid) wist te bewaren in het paleis vande koning, om de vrouw die zouche (de verdienste had) was om het joodse volk een nieuwe jom tov te geven en die zouche was tot nissim (wonderen) in het hof van Achasjwerosj.

Nee zegt rav Hutner het gaat hier om iets anders:

We zien in Parsjas Wajero dat Awrohom heeft gedawend voor het welzijn van Elimelech en dat ze weer kinderen zouden krijgen. Daardoor was Awrohom zouche tot de geboorte van Jitschok. Waarom? Want iemand die voor anderen dawent en hetzelf ook nodig heeft krijgt dat dan als eerste van HaSjem.

Dat is de achtegrond van hetgeen Mordechai zegt tegen Ester. Jij hebt hier een kans om met die kawono (bedoeling ) te dawenen. Jij kunt hier dawenen als iemand die in een tsoro (ellende) zit en niet voor zichzelf dawent om zelf uit de tsoro (ellende) te komen maar die dawent voor anderen, daarmee zul je zouche zijn tot een ge-oela (verlossing) voor jouzelf.

Ester heeft met die kawono gedawend en was daardoor zouche tot ook haar eigen ge-oela.

De betekenis van hetgeen rav Hutner hier uitlegt gaat heel ver. Waarom?

Daar bij Awrohom was het joodse volk in een enorm gevaar. Als hij geen kind zou krijgen zou dat ook het einde zijn van het joodse volk. Door die tefillo (gebed) is het joodse volk blijven bestaan.

Ook hier is door de tefillo van Ester het joodse volk blijven bestaan.

Er is nog iets.

פלגא עלך פלגא עלי – [אמרו ישראל "רצוננו לעשות רצון אבינו שבשמים. מי מעכב? שאור שבעיסה (יצר הרע) ושיעבוד מלכיות (ברכות יז.) ולכן טען יצחק, חטאי ישראל הם חצי מצד ה' שברא להם הסתת יצר הרע, וחצי מצד יצחק שהוליד את עשו הגורם לשיעבוד מלכיות. ולכן פלגא עלי ופלגא עלך] –דרשות חתם סופר, ז' אדר תרס"ט, ח"א דף קמד

Jitschak heeft een discussie met HaSjem en zegt tegen hem wij beiden zijn verantwoordelijk voor de zonden van het joodse volk. Hasjem door de jetser hara (kwade neiging) en Jitschak door dat hij de vader is van Esav. Hij zegt wij beiden moeten samen werken om de wereld van de aweires (zonden) te bevrijden.

Door de tefillo van Awrohom, niet voor zichzelf maar voor een ander is eerst Jitschok geboren. Jitschok gaat hier die discussie aan met HaSjem over de misstappen vande mens.

Door de tefillo van Ester zoveel jaren later is de wereld van de nakomeling van Esav, Haman bevrijd maar is de wereld ook zouche tot een geweldige simche (blijdschap) en achdus (eenheid) die er zal zijn als de jetser hara verdwenen zal zijn.

Het bijzondere was dat Soro (Sara) toen ook aan het hof van een niet joodse koning haar kedoesjo heeft bewaard zoals Ester dat deed aan het hof van Achasjwerosj. Als een vrouw met een kedoesjo zoals Soro of Ester bij een niet joodse koning is en haar kedoesjo bewaart en die kedoesjo gebruikt voor een tefillo voor een ander dan heeft die tefillo een koach (kracht) die tot aan sjamajim (hemel) reikt en alle barrières doorbreekt.

 

           
      Wilt u Tora World Holland steunen? Klik dan HIER.
Ga naar Artikeloverzicht