Laatste dag Pesach 5770 - Gerard Doustraat

Er staat in de Nowi Jesjaja perek 11 posoek 8 בהפטרת היום
ושעשע יונק על חור פתן ועל מאורת צפעוני גמול ידו הדה

We zien een geweldig inzicht van Jesjaja.

Een kind speelt als het zich veilig voelt en rustig voelt. Deze jonek speelt in aanwezigheid van de adder, de adder is geen vijand hij is een vriend geworden hij helpt een goede setting te maken. Door die vredige setting gaat het kind vanzelf spelen. Jesjaja moet een geweldige mechanech (opvoeder) zijn geweest.

Maar we kunnen dit nog uitdiepen.

We zien bij de sjiras hajam dat de jonkim ophielden met melk te drinken en sjiero zeiden. Daar hebben ze de kedoesjo en de achdoes gevoeld zo zal de tijd van de mosjiach hen ook beroeren zoals we hier aantreffen.

Wie is de גמול ?

Zie chasam sofer (in drosjes) dat de 8 e dag van pesach de dag is vande bris milo van Jitschak. De 8e dag van pesach herinneren we dat feit. Jitschak was een גמול

Over hem staat dat er een seoedo was bejoum higomeil es jitschak. Higomeil is een remez voor de bris milo op de 8e dag. Hier komt dat terug bij het woordje גמול .

Jitschok was ook met zijn handen vastgebonden bij de akeido. Deze handen zullen nu boven het hol van de tsifoni heen en weer gaan. Zij zullen daar zwaaien. De handen die waren gebonden oom niet de akeido tegen te houden zullen nu de sjolem en rust en spiritualiteit vande mosjiach brengen.

Het bijzondere zegt de chasam sofer (in drosjes) is dat de tweede dag jom tov na de komst van de mosjiach nog steeds zal worden gevierd. Hier vinden we de bron van deze jom tov sjjel golijos. De jom tov sjel golijos is een bevestiging van de emoeno in chachomim. Deze emoeno heeft ons steeds bijgestaan. Jitschok heeft met zijn eigen emoeno daaraan bijgedragen.

In deze posoek staan dus de 7 e en 8 e dag pesach bijeen. Deze twee dagen jom tov zijn dus jom tov dagen in de sfeer van de mosjiach.

We zien overigens op de 7 e dag bij de sjieras hajom dat zelfs de oeboriem, de embryos in de buik van de moeder de sjieras hajam meezeiden. De idee is dat het moment van sjieras hajom een moment was van visie tot aan techijas hemesim, de opstanding der doden. Dat leren we uit het woordje אז ישיר zie rasji aldaar. De wereld van techijas hamesim is de wereld van het embryo. Daarom deed zelfs een embryo mee.

Maar in die wereld is geen jetser hara, daar is niet slechts, daarom kiest Jesjaja hanovi voor de metafoor van de zuigeling.

 

     
 
Wilt u Tora World Holland steunen? Klik dan HIER.